кунг фу уин чун,джийт кун до, тай дзи чуан,шаолин чуан.кунфу винг чун,шаолин цюан,тай чи чуан,тренировки по бойни изкуства,капоейра,ушу,школа за източни бойни изкуства

English languageБългарски език
Ритмичните фигури на биримбау
« Назад

Превод на малка част от книгата на Bira Almeida /Mestre Acordeon/ „Capoeira: A Brasilian Art Form - History, Philosophy and Practice”

  

Биримбау–то /Berimbau/ може да произвежда различни ритмически фигури, наричани „токи” /toques/, които капоеристите се учат да различават. Някой от тези ритмически фигури са приети в повечето школи по капоейра, а други са създадени от различни учители /mestres/ и се свирят предимно от техните ученици. Рего /Rego/ в своята книга „Капоейра Ангола” /Capoeira Angola/ описва ритмите практикувани от капоейра учителите в Баия /Bahia/ през 60-те години на XX в.:

/по-долу само с четене на български без превод/

 

Mestre Bimba /Manuel dos Reis Machado/ - Местре Бимба /Мануел дос Реис Машадо/

Sao Bento Grande – Сау Бенту Гранджи

Benguela – Бенгела

Cavalaria – Кавалария

Santa Maria – Санта Мария

Iuna – Юна

Idalina – Идалина

Amazonas – Амазонас

 

Бележка – Тези ритми са представени от Местре Бимба в неговия албум Curso de Capoeira Regional /Курс по Капоейра Режионал/

 

Canjiquinha /Washington Bruno da Silva/ - Канжикиня /Вашингтон Бруно да Силва/

Angola – Ангола

Angolinha - Анголиня

Sao Bento Grande

Sao Bento Pequeno – Сау Бенту Пикену

Santa Maria

Ave Maria – Аве Мариа

Samongo - Самонго

Cavalaria

Amazonas

Angola de gege – Ангола джи геге

Sao Bento Grande em gege – Сау Бенту Гранджи джи геге

Muzenza - Музенза

Jogo de Dentro – Жогу джи дентру

Aviso - Авизо

 

Pastinha /Vicente Ferreira Pastinha/ - Пастиня /Висенчи Фесейра Пастиня/

Sao Bento Grande

Sao Bento Pequeno

Angola

Santa Maria

Cavalaria

Amazonas

Iuna

 

Gato /Jose Gabriel Goes/ - Гату /Жозе Галриел Гоис/

Angola

Sao Bento Grande

Sao Bento Pequeno

Sao Bento Grande de Compasso – Сау Бенту Гранджи джи Компасу

Sao Bento de Dentro – Сау Бенту джи Дентру

Angolinha

Iuna

Cavalaria

Benguela

Santa Maria

Santa Maria Dobrada – Санта Мария Дубрада

Samba de Angola – Самба джи Ангола

Ijexa - Ижеша

Panhe a laranja no chao tico-tico – Паня ларанжа ну шау тику-тику

Samongo - Самонго

Benguela Sustenida – Бенгела Сустенида

Assalva ou Hino – Асалва или Ину

 

Waldemar /Waldemar da Paixao/ - Валдемар /Валдемар да Пайшау/

Sao Bento Grande

Sao Bento Pequeno

Benguela

Ave Maria

Cavalaria

Samongo

Angolinha

Gege - Геге

Estandarte - Стандарчи

Iuna

 

Bigodinho /Fransisco de Assis/ - Бигодиньо /Франсиску джи Азис/

Sao Bento Grande

Cinco Salomao – Синку Саломау

Sao Bento Pequeno

Cavalaria

Jogo de Dentro

Angola

Angolinha

Santa Maria

Panhe a laranja no chao tico-tico

 

Arnol /Arnol da Conceicao/ - Арнол да Консейсау

Sao Bento Grande

Angola

Jogo de Dentro

Angolinha

Samba da Capoeira – Самба да Капоейра

 

Traira /Joao Ramos do Nascimento/ - Траира /Жоау Рамос до Насименту/

Santa Maria

Sao Bento Pequeno

Sao Bento Grande

Angolinha

Cavalaria

Jogo de Dentro

Angola Dobrada – Ангола Дубрада/

Angola

Angola Pequena

Santa Maria Regional

Iuna

Gege-Keto – Геге-кету

 

Ритмите на Sao Bento Grande, Sao Bento Pequeno и Santa Maria имат връзка с католическите светци. Benguela и Angola са свързани с африканските корени и народности. Iuna  е име на птичка. Cavalaria означава „кавалерия” и има отношение към кавалерийския ескадрон,  който тероризирал капоейристите и светилищата на Candomble /Кандомбле/ в началото на XIX в. В Баия. Amazonas е голям щат в северната част на Бразилия. Idalina е популярно женско име, а какво точно означава Samango не е съвсем ясно. Други ритми са свързани с африканските корени като Gege, Ijexa, Angola em Gege и т.н. Ритмите на Cavalaria и Aviso традиционно а използвани за да предупреждават капоейристите за приближаването на непознати, на полицаи или на конния ескадрон към мястото където се състои roda /хода – кръгът, в който се играе капоейра/. Ритъмът Cinco Salomao  понякога е изпълняван в миналото, когато се е случвало някой да бъде наранен или убит в кръга, където се играе капоейра /roda/ по време на играта /jogo – жогу/ за да се помогне на този, сойто е оцелял да избяга. Cinco Salomao /Синку Саломау - Петият Соломон/ е дошло от неправилно произношение на Signo Salomao /Звездата на Соломон или Звездата на Давид – шестолъчка/ във връзка с текстовете от Библията.

 

Ритмичните фигури за свирене на биримбау, използвани в моето училище по капоейра Capoeira Bahia /преводът е от книгата на Bira Almeida /Mestre Acordeon/ „Capoeira: A Brasilian Art Form - History, Philosophy and Practice”/ са:

 

Sao Bento Grande de Angola /Сау Бенту Гранджи джи Ангола/ - основен ритъм за игра на по-начинаещите;

Sao Bento Grande de Regional /Сау Бенту Гранджи джи Режионал/ - който се използва за развиване на скорост и координация с наблягане върху бойния аспект на движенията;

Angola и Benguela /Ангола и Бенгела/ за игра близо до земята /no chao – ну шау/, в която капоейристите използват повече техники, които се изпълняват на пода, оглеждане и изучаване на партньора, с ритуални движения използвани в Капоейра Ангола;

Cavalaria /Кавалария/ – за бърза игра с много акробатични движения;

Iuna /Юна/ – за по-напредналите ученици и по-специално за елегантна и красива игра често с упражнения на Cintura Desprezada /Синтура Деспрезада – упражнения по двойки, при които в движение единия партньор изхвърля другия, като и двамата се стремят да падат и да остават винаги на крака/.

кунг фу уин чун,джийт кун до, тай дзи чуан,шаолин чуан.кунфу винг чун,шаолин цюан,тай чи чуан,тренировки по бойни изкуства,капоейра,ушу,школа за източни бойни изкуства

^